Yeni bilgi işlem (sistem) yöneticisinin 10 yanlışı

Hani 10’lu, 3’lü, 5’li listelerimiz olur ya, bu yazıda onlara benzeyecek. Nasıl mı? Öğrenilmesi gereken ilk üç yabancı dil, gidilmesi gereken 5 yer, İstanbul’da yapılması gereken 40 şey gibi listelere ekleme yapacağım. Yazının asıl kaynağı ben değilim, Techrepublic sitesinin 10 şey listesinden “yeni adminin yanlış yaptığı 10 şey”.

Peki nedir bu 10 yanlış şey?

  1. her şeyi bir seferde yapma çabası
    yeni işe giren bir sistem yöneticisinin aklında denemek istediği bir sürü şey olabilir. Çözmesi gereken bir sürü problem olabilir. Yeni adminimiz yeni olmanın verdiği acemilikle herşeyi aynı anda birden çözmek ister ki; bunu olumlu sonuç vermediği çok görülüp test edilmiştir.
  2. son kullanıcının teknik bilgi ve becerisini olduğundan fazla kabul etmek
    Yeni adminimiz yeni olmasının verdiği acemilikle son kullanıcısıyla iletişim problemleri yaşayabilir. Çözüm önerilerini kullanıcıların anlayamacağı komplekslikte aktarabilir. Hayata geçirdiği uygulama ya da çözümler son kullanıcı tarafından kolayca anlaşılmayabilir. Söylediklerini anlamakta zorlanan son kullanıcıyı kıracak ve onu küstürecek üslup takınabilir. Bu üslup son kullanıcının sorun yaşadığı zamanlar, bilgi işlem departmanını aramasını ertelemesine, sorunun daha vahim boyutlara varmasına sebep olabilir.
  3. son kullanıcının teknik bilgi ve becerisini olduğundan az kabul etmek
    Hobi, ihtiyaç vb nedenlerden ötürü teknik konularda normal son kullanıcılardan daha fazla bilgi sahibi kullanıcılar vardır. Bunlar yaptıkları bilgisayar teknolojisinden daha iyi faydalanırlar ya da bilgisayarlarını daha bilinçli kullanırlar. Onun için bilgisayarlarında bilgi işlem tarafından yapılan işlemleri sorgular ve gerekçelerini öğrenmek isterler. Yeni yöneticilerimiz genelde bu kullanıcılara da diğer kullanıcılara verdiği yanıtları vererek olayı geçiştirmek isteyerek üçüncü yanlışını yapmış olur. Bu tarz kullanıcılara kısa dahi olsa yapılan işlemin gerekçesi anlatılırsa daha uygun bir tutum sergilenmiş olunur.
  4. auditing desteğini açmamak
    Başlarda önemsiz görünür ama günün birinde bu klasörde en son kim değişiklik yaptı, abc.xls isimli dosyayı kim sildi gibi sorularla başbaşa kalınması olasıdır. Yeni admin ileride olabilecek bu tarz talepleri öngöremediğinden auditing açmayarak 4. yanlışını yapmış olur.
  5. yama yönetimine gereken hassasiyeti vermemek, sistemleri güncel tutmamak..
    Daha yeni işe başlamış ya da sektöre yeni girmiş, her şey günlük gülistanlık.. Yaşayarak öğrenme deneyiminin acısını öğrenmemiş adminimiz sistemleri kurduğu gibi bırakır, güncellemeleri vaktinde yapmaz ya da hiç yapmaz ta ki güncellemelerin kapattığı açıktan faydalanan bir solucanın, kurtçuğun networkünü felç etmesine kadar. Linux olsun, Windows olsun, Apple olsun güncelleme işi olmazsa olmazdır, gereken önem verilmedir. Yoksa 5. yanlışta yapılmıştır.
  6. güvenliğe gereken önemi vermemek
    Yeni admin için son kullanıcının sistemini yönetici hakları ile kullanması ile normal kullanıcı arasında kullanması arasında pek fark yoktur. Ta ki gerekenden fazla yetkiye sahip bir son kullanıcının bir eyleminin networke yansımasına kadar. Paylaşımlar açılır, garanti olsun diye kolaya kaçar arkadaşımız ve herkese full yetki ta ki bir yetki suistimaline ya da yetki yanlış kullanımına denk gelene kadar.. Her zaman için slogan şudur: işlerin yürümesini sağlayacak, ne hakkında fazla ne de yetersiz hak ve izin atamamalıdır. Yoksa yanlış sayısı 6 olur ki bu da bütünlemeye kaldığımızın resmidir.
  7. değişiklikleri ve düzeltmeleri dokümante etmemek..
    Yeni admin yaptığı değişiklikleri geri almasının gerekebileceğini yaşayarakta öğrenebilir ancak sonra geri dönüş gerekebileceği düşünülerek not alma işleminin yapılması daha doğrudur. Arkadaş yeni başladığı için gençtir ve herşeyi aklında tutabileceğini düşünür ancak zaman geçtikçe, akılda tutması gereken şeylerin fazlalılığını anlayınca, diğer adminlerin ne yaptında böyle oldu sorularını yanıtlayamadığında keşke yaptıklarımı not etseydim diyerek öğrenir. Ama illa böyle olacak şart diye bir şey yoktur, herşeyi yaşayarak öğrenmek zorunda değiliz değil mi?
  8. alınan yedekleri test etmeme gafleti..
    Maşallah adminimiz yeni, başına pek felakette gelmemiş, yedeklerini de muntazam almış. Ama o da ne, hiç felaket senaryosu yazıp oynamamış. Senaryosunu yazıp oynamaz ise gerçeğini yaşamak zorunda kalırsın ki bu ecel terleri dökmene sebebiyet verebilir. Onca zaman aldığın yedeklerin geri yüklenemediğini felaket anında öğrenmek istemezsin değil mi? İşte onun için bir kere olsun bile test maksatlı olarak yedeğinden geri dönmeyi dene. Dene ki patronların senin üstünde felaket senaryolarını denemesinler.
  9. yerine getirilemeyecek vaatler ve tabii yerine getirememe..
    Admin yeni tabi, sektöre ya da işe yeni girmiş, kendini göstermek istiyor. Bir şey talep ediliyor, cevap hallederiz, başka bir şey isteniyor: o mu basit iş, yaparız.. Bunlar arttıkça artıyor ama yapılan işler vaat edilenlerin çok altında.. Siz siz olun, hızlanma şeridine 100 km’den fazla hızla girmeyin, yoksa tırın altında kalırsınız.
  10. yardım istemekten korkma…
    Evet, devam devam derken yeni adminimizin son yanlışına geldik diyeceğim ama gelemedik gelemeyizde.. Biz yazı da en sık rastlanan ilk 10 yanlıştan bahsediyoruz daha ne yanlışlar vardır neler? 

    Daha önce de belirttiğim üzere yeni başlayan, kendini göstermek ve kanıtlamak isteyen adminimiz başkalarından yardım alınca yetersizmiş gibi görünmekten korkar ki bu gereksiz bir korkudur. Bilgi teknolojileri camiasında herkesin herşeyi bilmesi mümkün değildir. Destek almanız %100 şarttır. O sebepledir ki yardım almayarak yanlış yapacağınız bir işi, yanlış yapacağınız temelden dolayı çökecek bir sunucuyu baştan kurtarmak için yardım almalısınız.

Evet sistem yöneticici abilerim, ablalarım ve de kardeşlerim demek ki neymiş illa ki yaşayarak öğrenmemiz gerekmiyor. Tüm meslektaşlarıma felaket senaryolu ama felaketsiz günler dilerim..

Kaynak: techrepublic

Yeni bilgi işlem (sistem) yöneticisinin 10 yanlışı” hakkında bir yorum yapılmış, siftah sizden bereketi...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Doğrulama sorusu *